Lenge har eksterne markedsføringsmetoder og prinsipper vært et av hovedelementene i gode markedsstrategier. En god forståelse av de 5 p`ene (Produkt, Pris, Plass, Påvirkning og Personale), og evaluering av markedsmiksen er grunnleggende kunnskap, men den digitale transformasjonen fortsetter å ha en uunngåelig innvirkning. I dag er ikke lengre tradisjonelle teknikker nok til å gjennomføre en fullverdig markedsstrategi.
”I gjennomsnitt utfører 60% av dagens markedsførere digitale markedsstrategier og aktiviteter, noe som skaper behov for opplæring av digitale ferdigheter.”
Digitale ferdigheter er nødvendig dersom dere ønsker å maksimere bedriftens ROI (Return of Investments). Direkte mail, trykksaker og TV reklame er dyre og tidkrevende aktiviteter som har liten innvirkning på dagens forbrukere. Mye av grunnen til dette er at vi i dag ser mindre på tradisjonell TV, og heller velger strømmetjenester som f.eks. Netflix, HBO og Viaplay. 2 av 3 markedsførere har flyttet minst 30% av markedsføringsbudsjettet fra tradisjonell til digital markedsføring.
Å generere et høyt volum av kvalitetslead er en prioritering for enhver markedsfører. Likevel sier bare 13% at strategien de benytter i dag gir suksess.
Dersom din bedrift investerer i digital kunnskap og bruk av digitale verktøy, kan dette generere bedre leadskvalitet samt spare kostnader for bedriften. Organisasjoner som tilpasser seg en digital markedsføringsstrategi har en Cost-Per-Lead som er 61% lavere enn de som benytter en tradisjonell markedsføringstilnærming.
Du kan enkelt implementere en kostnadseffektiv kampanjestrategi og maksimere bedriftens ROI gjennom digital effektivitet. Alt du trenger er et bedre digitalt ferdighetssett for å øke dine eksisterende kunnskaper innen markedsføring.
Å etablere et sterkt kundeforhold er en essensiell del av enhver markedsstrategi. Før du kan konvertere dine kunder, må du være i stand til å overbevise dem. Digitale verktøy og kanaler har revolusjonert kundereisen, og er en stor del av det som fører dem mot en kjøpsbeslutning. Kundene i dag er mer selvgående, de søker gjerne på nettet etter kunnskap og informasjon framfor å kontakte en selger.
En digital markedsføringsstrategi lar markedsførere tilpasse seg en kundefokusert og moderne markedsstrategi, som favoriserer personlige eposter over «cold calls». Dette gjør merket ditt mer menneskelig, og kan gi et langvarig og meningsfylt kundeforhold som genererer gjenkjøp.
61% av kunder sier at de mest sannsynlig vil gjennomføre et kjøp fra en bedrift som gir relevant og spesialtilpasset informasjon. Dette er et av hovedelementene i digital markedsføring. Dersom du klarer å utnytte dine digitale ferdigheter kan du oppnå en vellykket kundefokusert strategi, og innhente større inntekter i prosessen.
Effektiv evaluering av dine markedsføringsaktiviteter er nøkkelen til å definere din strategi og garantere kontinuerlig suksess. 93% av markedsledere sier at de er under mer press for å levere målt ROI, enn tradisjonelle markedsførere. Dette på tross av at det er vanskelig å måle den nøyaktige effekten av markedsføringsaktivitetene mot direkte inntekt for bedriften. Digitale analyseverktøy og plattformer (f.eks. Google Analytics, Facebook Insights) kan identifisere og innhente både muligheter og svakheter i en markedsstrategi, samt spore ROI både målrettet og segmentert. 41% av markedsførere bekrefter at digitale teknikker produserer betydelig ROI – og at det kan måles langt mer effektivt enn analyser fra tradisjonelle kanaler.
Invester i et digitalt markedsføringskurs som er skreddersydd for dine behov og interesser, og som gir deg en attraktiv og tidsriktig kompetanse!
Meld deg på vårt nyhetsbrev med Digital Markedsføring så får du først tilgang til siste nyttige ressurser innen Digital Markedsføring.