Vi vil i denne artikkelen kort belyse hvordan virksomhetsarkitektur, digital transformasjon og bærekraft henger tett sammen. Hva er virksomhetsarkitektur og hvor kan vi ta det i bruk både på et strategisk og taktisk nivå for å skape større verdier for vår virksomhet, kunder, partnere, samfunn og miljø? Hvilke endringer muliggjøres av digital transformasjon og hvordan bør bærekraftstrategier implementeres.
Digital transformasjon handler i stor grad om hvordan forretningsmodellen vår er skrudd sammen og hvor verdi skapes. Verdiskapingen kommer i større grad utenfra organisasjonen, ikke innenfra, og fra eksterne partnere (som tjenesteleverandører) i stedet for interne ansatte. De fleste store organisasjoner har drevet med digitale transformasjon lenge ved å automatisere og sette ut aktivitet, men de fleste har ikke realisert potensialet av ulike årsaker.
En vellykket forretningsmodell handler i dag om å se verdiskaping i en større sammenheng hvor vårt foretak er en integrert del av samfunn og miljø.
Kilde: Value Chains and Circular Economies to System Value Cycles, r3.0
Virksomhetsarkitektur handler om samspillet mellom forretnings-strategi, kapabiliteter, prosesser, IT tjenester og teknologi for å nå virksomhetens målsetninger.
Virksomhetsarkitektur(EA) er en disiplin som helhetlig identifiserer og analyserer endring mot virksomhetens målsetninger og visjon. EA leverer verdi ved å presentere virksomhetens ledere med scenarier og anbefalinger for endringer i strategier, kapabiliteter, prosesser, IT tjenester og organisasjon for å oppnå virksomhetens målsetninger.
Virksomhetsarkitektur handler om samspillet mellom vår virksomhets forretningsstrategi og evnen til å omgjøre strategien til å nå våre målsetninger. Det omfatter elementer som dekker relevante domener som forretning, det digitale, organisatoriske og samspillet mellom elementer som tilhører disse domenene, som våre strategier, forretningskapabiliteter, prosesser, IT tjenester, data og teknologier.
Virksomhetsarkitektur(EA) skaper verdi ved sin helhetlige tilnærming til problemstillinger ved å involvere relevante fagdisipliner på tvers av virksomheten. |
Kilde/illustrasjon: Habberstad 2022
EA er med å skape verdi på en rekke ulike områder for virksomheten, både på strategisk og taktisk nivå:
Et eksempel på hvordan digital transformasjon kan skape verdi kommer fra en fersk studie av et stort antall selskaper som tok i bruk applikasjonsprogrammeringsgrensesnitt (API). Som grensesnitteknologi lar API-er bedrifter modularisere systemene sine for å lette utskifting og oppgraderinger. Disse funksjonene lar ikke bare en organisasjon raskt rekonfigurere systemer som svar på problemer og muligheter, men lar også utenforstående bygge på toppen av selskapets digitale systemer.
Bruk av moderne API teknologi muliggjør raskere markedstilpasninger og bygging av partner nettverk. Målt i form av økt markedsverdi, var gevinsten for selskaper som tok den interne effektivitetsveien ikke entydig. Derimot vokste selskaper som tok den eksterne plattformruten i gjennomsnitt 38 % over seksten år. Digital transformasjon av sistnevnte type førte til enorme verdiøkninger.
Plattformbaserte organisasjoner er avhengige av engasjement fra sine eksterne bidragsytere. Jo bedre en organisasjon er til å tiltrekke seg partnere til å bidra med investeringer, ideer og innsats, jo mer utvikles det eksterne økosystemet.
En bærekraftig forretningsstrategi balanserer økonomiske, sosiale og miljømessige forhold på en måte som bidrar til langsiktig verdiskaping i virksomheten.
En rekke studier viser at virksomheter som integrerer bærekraftsmål i sine forretnings- og digitale strategier, vil tiltrekke seg kunder og partnere, redusere risiko og øke tillit på tvers av sine produksjons og forsyningskjeder.
|
Kilde/illustrasjon: Habberstad 2022
Å designe for bærekraft krever en ny måte å tenke på. Det betyr å flytte fokus på materialbruk fra det som skal bygges, til den mest effektive ressursbruken i sirkulær økonomi. Ingen produkter vil bli resirkulert hvis de ikke først ble utformet for resirkulering.
Dette krever at vi bygger bærekraft inn i alle våre aktiviteter ende til ende i vår virksomhet, fra design til service og resirkulering.
Kilde/illustrasjon: Habberstad 2022
Den kritiske delen av digital transformasjon er ikke "digital", men "transformasjon." Det som trengs er et skifte i tankesett, kultur og talent, inkludert sørge for at virksomheten har de nødvendige kapabiliteter slik at de er fremtidsklare.