Kunstig intelligens (AI) har utviklet seg fra å være en fantasifull idé til å bli en banebrytende teknologi for digitale markedsførere i dag. Det har blitt den hemmelige motoren bak personlige annonser, prediktiv analyse, kundeopplevelser og mye mer. I denne artikkelen skal vi bryte ned hva AI betyr for digital markedsføring, eksempler på bruk, utfordringer og verktøy, og vi vil se på ferdighetene du trenger for å utnytte det til din fordel.
AI i digital markedsføring bruker kunstig intelligens som datainnsamling, naturlig språkbehandling, maskinlæring og dataanalyse for å få innsikt i kunder og automatisere markedsføringsoppgaver og beslutninger.
Fordelen med AI er at det kan gi innsikt i kundeadferd raskt ved å samle store mengder data. Dette kan brukes til å tilpasse seg kundens behov basert på deres handlinger og preferanser. AI kan også tilpasse seg og forbedre seg over tid ved hjelp av tilbakemeldinger og ny data.
Kunstig intelligens gir store muligheter for markedsførere til å være mer effektive og personlige. Dette betyr at kundene får relevant innhold som kan utløses av handlinger på en nettside, en annonse eller en merkevaremelding.
Men AI erstatter ikke menneskets roller og innsats. Det er en teknologi som utfyller og forbedrer disse, men det krever menneskelige ferdigheter for å bruke det effektivt.
Selv om ChatGPT kanskje er det mest omtalte generative AI-verktøyet, finnes det mange flere som hjelper markedsførere i deres daglige arbeid. Disse kan hjelpe med alt fra innholdsproduksjon til automatisering, SEO og design.
Her er noen av de beste AI-verktøyene:
AI har en kraft som kan utnyttes på mange digitale kanaler. Bedrifter bruker det til sosiale mediekampanjer, for å automatisere oppgaver og prosesser, og til digital annonsering.
Det kan også brukes i enhver bransje. Skjønnhetsmerker bruker det for å gi tilpassede kundeopplevelser, som Sephoras AI-chatbot-styrte shoppingtjeneste, mens utgivere som The Economist bruker AI-drevet programmatiske annonser for å målrette og påvirke "motvillige lesere".
En av de mest suksessrike og kjente for effektiv bruk av AI er strømmegiganten Netflix, som bruker teknologien til å gi personlige anbefalinger basert på brukerpreferanser og adferd.
Etter hvert som AI-teknologier har blitt mer tilgjengelige og enklere å bruke, har bedrifter begynt å bruke dem i daglige oppgaver som å lage innhold til PPC-annonser eller sette opp automatiserte e-postflyter.
Da Digital Marketing Institute spurte sitt medlemsfelleskap om AI, følte over halvparten at deres roller endret seg på grunn av teknologien, mens 44 % allerede bruker det. Av de som bruker kunstig intelligens, mener 45 % at det har bidratt til å øke deres produktivitet.
AI-programvare som ChatGPT og Jasper har blitt populære fordi de hjelper folk med å generere innhold; derfor kalles de generative AI-verktøy. Dette kan være emnelinjer for e-post, annonsetekster, landingssider, blogger eller annet du trenger til innholdsmarkedsføring. Du kan også bruke AI-skriveforespørsler til å lage fengende overskrifter og tilpasse innholdet til publikum for å skape personalisering. AI kan også styrke dine influencer-markedsføringskampanjer og administrere relasjoner.
Bruken av disse verktøyene sparer tid og penger, men sørg for å lese gjennom alt innhold før du publiserer det, slik at det har personlighet og passer til merkevarens stemme.
"Folk bruker AI fordi det er lavere kostnad og svært skalerbart. Men hvis du ikke har en god kreativ plattform, og det ikke kommer fra kreative og datadrevne innsikter, så er det egentlig bare å skyte på måfå," sier Mischa McInerney, CMO ved Digital Marketing Institute.
Imidlertid har AI en større rolle når det gjelder kundene. Den kan forbedre kundeopplevelsen ved å tilpasse innhold og meldinger, forutse kundebehov, forenkle kjøpsprosesser og lede spørsmål eller bekymringer til riktig avdeling eller agent.
48 % av markedsføringsledere sier at AI utgjør den største forskjellen i hvordan kundene samhandler med dem – SEMRush
AI kan bruke algoritmer til å segmentere dine potensielle kunder og eksisterende kunder i grupper eller segmenter med lignende interesser, behov eller atferd.
Deretter kan du kommunisere med og målrette disse segmentene med relevant og tilpasset innhold som kan tilpasses og justeres i sanntid. Anbefalingssystemer kan foreslå produkter, tjenester eller tilbud som matcher kundens preferanser, mens Natural Language Processing (NLP) kan analysere tilbakemeldinger og anmeldelser for å forbedre produktene, tjenestene eller kundeopplevelsen.
AI kan automatisere og forbedre søkeordundersøkelser og innholdsoptimalisering ved å analysere brukeradferd, i tillegg til å lage metatagger og overskrifter. Markedsførere kan også bruke den til å forutsi SEO-trender, brukeratferd og algoritmeoppdateringer gjennom prediktiv SEO.
Talestyrt og visuell søk blir stadig viktigere for hvordan folk finner informasjon, og AI kan hjelpe med å optimalisere begge. Dette kan gjøres ved å fokusere på NLP og langhale-søkeord og inkludere relevant metadata på bilder.
AI kan forbedre dine PPC-kampanjer ved å optimalisere:
Etter hvert som teknologien fortsetter å utvikle seg, kan markedsførere forvente nye annonseformater, målrettingsteknikker og måleverktøy for PPC. Derfor er det viktig å holde øye med utviklingen og holde seg oppdatert.
AI kan også brukes til å oppdage avvik i data og avdekke mønstre. Kombinasjonen av AI og dataanalyse kan bidra til å drive hyper-personalisering. Jo bedre du kjenner kundene dine, desto mer målrettet kan du være i din kommunikasjon og tilnærming. I detaljhandelen kan det for eksempel brukes til å administrere lagerbeholdning og optimalisere kundeservice.
ChatGPT har utmerkede dataanalysefunksjoner, spesielt hvis du bruker Advanced Data Analysis-plugin. Dette gjør det mulig å legge inn et regneark i ChatGPT, og deretter hjelper det deg med å finne dype innsikter fra dataene i regnearket.
Til syvende og sist handler det om å bruke AI-teknologi i dataanalyse for å få bedre forretningsinnsikt på en måte som fungerer for deg.
Ved å bruke AI i e-post kan du:
AI kan også kuratere e-postlistene dine ved å sammenligne metrikker for å avgjøre verdien av en e-postadresse eller e-postliste. Du kan også få innsikt i e-postplanen din ved å spore verdien generert av hver e-post og analysere frekvensen.
Visste du at 63 % av brukerne stoler på AI-verktøy for e-postgenerering, men dobbeltsjekker resultatet, mens 25 % fullt ut stoler på AI-genererte e-poster – Selzy
Som med enhver teknologi i utvikling, finnes det både fordeler og ulemper ved å bruke kunstig intelligens. Det er også etiske aspekter å ta hensyn til når det gjelder personvern, skjevheter og diskriminering.
"AI er ikke lenger et nisjetema for noen få spesielt interesserte. Det er et område som alle markedsførere må få kunnskap om, raskt." - Jim Leckinski, førsteamanuensis ved Kellogg School of Marketing, Northwestern University.
Nøkkelen til å bruke AI-teknologi effektivt er å integrere den i din rolle. Det er ikke nok å vite hvordan du bruker kunstig intelligens; du må også forstå hvorfor du bruker den. Passer den med dine forretnings- og karrieremål? Vil den hjelpe deg med å oppnå organisatoriske mål mer effektivt?
Du må forstå det grunnleggende, men også gå i dybden med AI for å bruke den til å nå dine mål, enten det er å generere leads eller forbedre kundeservice.
Her er noen av de viktigste tekniske ferdighetene du bør forbedre for å øke din generelle kompetanse med AI-teknologi:
Å utvikle disse ferdighetene ved hjelp av AI kan redusere noe av frykten du måtte ha for å jobbe med teknologien. Jo bedre du blir kjent med modellene og teknologien, desto mindre skremmende blir det.
Men det handler ikke bare om harde ferdigheter som koding eller innholdsmarkedsføring. Bedrifter ser også etter markedsførere som tenker utenfor boksen og har ferdigheter som gjør dem løsningsorienterte.
"Jeg snakker med mange folk i reklamebyråer og lærings- og utviklingsavdelinger i store selskaper, og de snakker ofte om harde ferdigheter. Jeg vil se folk lære å kode. Jeg vil se dem anvende dette og få avkastning," sier Clark Boyd på DMI-podcasten.
Fire områder som er viktige å fokusere på for bredere eller myke ferdigheter i sammenheng med AI, er:
Disse kritiske profesjonelle ferdighetene vil perfekt utfylle dine digitale og tekniske ferdigheter når du forbereder deg på en AI-drevet fremtid innen markedsføring.
Topp tips: Du kan til og med bruke AI i jobbsøket ditt for å hjelpe deg med å finne de rette rollene og tilpasse CV-en og søknadsbrevet til enhver stillingsbeskrivelse.
Vi vet at kunstig intelligens kan virke skremmende, og det kan være vanskelig å se hvor og hvordan den passer inn i din rolle, men den bør ikke sees på som en trussel. AI kan bli en uvurderlig alliert når du ønsker å nå målene dine på en effektiv måte.
Til syvende og sist er AI-verktøy utmerkede til å håndtere kjedelige, forutsigbare og arbeidskrevende oppgaver. Dette gir deg tid og rom til å fokusere på de mer kreative og strategiske aspektene av jobben din.
Å forstå og mestre AI vil også gi deg en personlig fordel. Du vil tilegne deg nye ferdigheter og praktisk erfaring med en generativ teknologi som vil bli mer utbredt, og et område som bedrifter vil se etter når de rekrutterer eller vurderer forfremmelser.
"Bevissthet er det første steget mot endring. Spørsmålet er, vil du sitte på sidelinjen og la dette utvikle seg, eller vil du hoppe i det med begge føtter, prøve å forstå det, lære det, teste det og anvende det?" avslutter Lecinski på DMI-podcasten om hvordan man kommer i gang med AI.
Les også artikkelen på Digital Marketing Institute sine sider.