AI i Digital Markedsføring - Den Ultimate Guiden

Artikkel av Digital Marketing Institute

Kunstig intelligens (AI) har utviklet seg fra å være en fantasifull idé til å bli en banebrytende teknologi for digitale markedsførere i dag. Det har blitt den hemmelige motoren bak personlige annonser, prediktiv analyse, kundeopplevelser og mye mer. I denne artikkelen skal vi bryte ned hva AI betyr for digital markedsføring, eksempler på bruk, utfordringer og verktøy, og vi vil se på ferdighetene du trenger for å utnytte det til din fordel.

 

Hva er AI i digital markedsføring?


AI i digital markedsføring bruker kunstig intelligens som datainnsamling, naturlig språkbehandling, maskinlæring og dataanalyse for å få innsikt i kunder og automatisere markedsføringsoppgaver og beslutninger.

Fordelen med AI er at det kan gi innsikt i kundeadferd raskt ved å samle store mengder data. Dette kan brukes til å tilpasse seg kundens behov basert på deres handlinger og preferanser. AI kan også tilpasse seg og forbedre seg over tid ved hjelp av tilbakemeldinger og ny data.

Kunstig intelligens gir store muligheter for markedsførere til å være mer effektive og personlige. Dette betyr at kundene får relevant innhold som kan utløses av handlinger på en nettside, en annonse eller en merkevaremelding.

Men AI erstatter ikke menneskets roller og innsats. Det er en teknologi som utfyller og forbedrer disse, men det krever menneskelige ferdigheter for å bruke det effektivt.

 

AI-verktøy for digital markedsføring

Selv om ChatGPT kanskje er det mest omtalte generative AI-verktøyet, finnes det mange flere som hjelper markedsførere i deres daglige arbeid. Disse kan hjelpe med alt fra innholdsproduksjon til automatisering, SEO og design.

Her er noen av de beste AI-verktøyene:

  • Jasper – Et verktøy for innholdsproduksjon og optimalisering som hjelper med å forbedre innholdsproduksjon.
  • Writer – Et høyt rangert verktøy for innholdsproduksjon som kan gjenbruke innhold og inkluderer en AI-skriveassistent.
  • Midjourney – Generativ AI som kan konvertere naturlige språkmeldinger til bilder.
  • Optimove – En kundedata-plattform med AI-baserte markedsføringsfunksjoner.
  • Zapier – Hjelper med å automatisere arbeidsflyter ved å koble sammen apper og tjenester.
  • Manychat – Gir en interaktiv kundeopplevelse ved hjelp av NLP for å svare kunder på sosiale plattformer, inkludert WhatsApp.
  • Evolv.ai – Bruker AI og maskinlæringsalgoritmer for å forbedre kundeopplevelser i sanntid.
  • Surfer SEO – Et skybasert verktøy for optimalisering av nettsider som analyserer og sammenligner sidene dine med det som rangerer på SERPs.
  • Perplexity – Ligner på ChatGPT, men bedre egnet for forskning da det bruker nettreferanser på en tydelig måte.

 

Eksempler på AI i digital markedsføring


AI har en kraft som kan utnyttes på mange digitale kanaler. Bedrifter bruker det til sosiale mediekampanjer, for å automatisere oppgaver og prosesser, og til digital annonsering.

Det kan også brukes i enhver bransje. Skjønnhetsmerker bruker det for å gi tilpassede kundeopplevelser, som Sephoras AI-chatbot-styrte shoppingtjeneste, mens utgivere som The Economist bruker AI-drevet programmatiske annonser for å målrette og påvirke "motvillige lesere".

 

Netflix anbefalingssystem


En av de mest suksessrike og kjente for effektiv bruk av AI er strømmegiganten Netflix, som bruker teknologien til å gi personlige anbefalinger basert på brukerpreferanser og adferd.

 

Hvordan bruke AI i digital markedsføring


Etter hvert som AI-teknologier har blitt mer tilgjengelige og enklere å bruke, har bedrifter begynt å bruke dem i daglige oppgaver som å lage innhold til PPC-annonser eller sette opp automatiserte e-postflyter.

Da Digital Marketing Institute spurte sitt medlemsfelleskap om AI, følte over halvparten at deres roller endret seg på grunn av teknologien, mens 44 % allerede bruker det. Av de som bruker kunstig intelligens, mener 45 % at det har bidratt til å øke deres produktivitet.

 

Men hva bruker markedsførere AI til?

  1. Innholds- og bildeproduksjon
    Markedsføringsteam er ofte under press for å lage innhold raskt til mange formål og kanaler. Å lage godt innhold krever imidlertid tid og innsats, og mange markedsførere har begrenset tid og ressurser.

AI-programvare som ChatGPT og Jasper har blitt populære fordi de hjelper folk med å generere innhold; derfor kalles de generative AI-verktøy. Dette kan være emnelinjer for e-post, annonsetekster, landingssider, blogger eller annet du trenger til innholdsmarkedsføring. Du kan også bruke AI-skriveforespørsler til å lage fengende overskrifter og tilpasse innholdet til publikum for å skape personalisering. AI kan også styrke dine influencer-markedsføringskampanjer og administrere relasjoner.

Bruken av disse verktøyene sparer tid og penger, men sørg for å lese gjennom alt innhold før du publiserer det, slik at det har personlighet og passer til merkevarens stemme.

"Folk bruker AI fordi det er lavere kostnad og svært skalerbart. Men hvis du ikke har en god kreativ plattform, og det ikke kommer fra kreative og datadrevne innsikter, så er det egentlig bare å skyte på måfå," sier Mischa McInerney, CMO ved Digital Marketing Institute.

 

  1. Kundeservice og -støtte
    AI-drevne chatbots har eksistert en stund som en måte å kommunisere med og gi informasjon til kunder. Når folk ønsker å få umiddelbare svar på enkle spørsmål eller ønsker å samhandle med et merke, henvender de seg ofte først til en chatbot.

Imidlertid har AI en større rolle når det gjelder kundene. Den kan forbedre kundeopplevelsen ved å tilpasse innhold og meldinger, forutse kundebehov, forenkle kjøpsprosesser og lede spørsmål eller bekymringer til riktig avdeling eller agent.

48 % av markedsføringsledere sier at AI utgjør den største forskjellen i hvordan kundene samhandler med demSEMRush

 

  1. Kundesegmentering
    Kundesegmentering og målretting hjelper deg med å identifisere og påvirke dine mest verdifulle kunder. Å gjøre dette manuelt kan imidlertid være tidkrevende og kostbart.

AI kan bruke algoritmer til å segmentere dine potensielle kunder og eksisterende kunder i grupper eller segmenter med lignende interesser, behov eller atferd.

Deretter kan du kommunisere med og målrette disse segmentene med relevant og tilpasset innhold som kan tilpasses og justeres i sanntid. Anbefalingssystemer kan foreslå produkter, tjenester eller tilbud som matcher kundens preferanser, mens Natural Language Processing (NLP) kan analysere tilbakemeldinger og anmeldelser for å forbedre produktene, tjenestene eller kundeopplevelsen.

 

  1. SEO
    Kunstig intelligens har et stort potensial innen søkemotoroptimalisering (SEO). Søkemotorer som Google har lenge brukt avanserte algoritmer for å gjennomgå og indeksere nettsider for å rangere dem. Nå blir AI enda mer integrert i denne prosessen på en måte som forandrer søkeverdenen ytterligere, blant annet gjennom Search Generative Experience (SGE), nå kjent som AI Oversikter (AIO).

AI kan automatisere og forbedre søkeordundersøkelser og innholdsoptimalisering ved å analysere brukeradferd, i tillegg til å lage metatagger og overskrifter. Markedsførere kan også bruke den til å forutsi SEO-trender, brukeratferd og algoritmeoppdateringer gjennom prediktiv SEO.

Talestyrt og visuell søk blir stadig viktigere for hvordan folk finner informasjon, og AI kan hjelpe med å optimalisere begge. Dette kan gjøres ved å fokusere på NLP og langhale-søkeord og inkludere relevant metadata på bilder.

 

  1. Pay-Per-Click annonsering
    Pay-per-click (PPC) annonsering er en form for annonsering hvor du betaler når noen klikker på annonsen din. Som strategi er PPC-markedsføring viktig fordi den kan tiltrekke seg nye kunder gjennom målrettede kampanjer, gi raske resultater og enkelt tilpasses og optimaliseres.

AI kan forbedre dine PPC-kampanjer ved å optimalisere:

  • Søkeordundersøkelser
  • Budgivning og målretting
  • Annonseutforming
  • Planlegging og plassering av annonser
  • Prediktiv analyse
  • Svindelregistrering

Etter hvert som teknologien fortsetter å utvikle seg, kan markedsførere forvente nye annonseformater, målrettingsteknikker og måleverktøy for PPC. Derfor er det viktig å holde øye med utviklingen og holde seg oppdatert.

 

  1. Dataanalyse
    Med så mye data tilgjengelig fra en rekke kanaler, kan markedsførere ofte føle seg overveldet. Kunstig intelligens kan imidlertid behandle store mengder data raskt. Dette kan hjelpe markedsførere med å få innsikt fra dataene, samt bruke historiske data til å forutsi trender og atferd.

AI kan også brukes til å oppdage avvik i data og avdekke mønstre. Kombinasjonen av AI og dataanalyse kan bidra til å drive hyper-personalisering. Jo bedre du kjenner kundene dine, desto mer målrettet kan du være i din kommunikasjon og tilnærming. I detaljhandelen kan det for eksempel brukes til å administrere lagerbeholdning og optimalisere kundeservice.

ChatGPT har utmerkede dataanalysefunksjoner, spesielt hvis du bruker Advanced Data Analysis-plugin. Dette gjør det mulig å legge inn et regneark i ChatGPT, og deretter hjelper det deg med å finne dype innsikter fra dataene i regnearket.

Til syvende og sist handler det om å bruke AI-teknologi i dataanalyse for å få bedre forretningsinnsikt på en måte som fungerer for deg.

 

  1. E-postmarkedsføring
    E-postmarkedsføring er en viktig del av enhver markedsføringsstrategi, siden det fortsatt er en effektiv måte å konvertere potensielle kunder på og engasjere eksisterende kunder. Ved å bruke AI-verktøy i e-postmarkedsføringen kan du spare tid og forbedre ytelsen.

Ved å bruke AI i e-post kan du:

  • Analysere e-postytelse for å identifisere hvordan du kan optimalisere e-poststrategiene dine (f.eks. emnelinjer som presterer godt)
  • Lage automatiserte arbeidsflyter basert på brukerhandlinger
  • Gjennomføre kampanje- og arbeidsflytanalyser
  • Lage tekst som er tilpasset ditt publikum
  • Personalisere innhold til ulike publikumsegmenter
  • Aktivere dynamisk innhold
  • Utføre A/B-testing

AI kan også kuratere e-postlistene dine ved å sammenligne metrikker for å avgjøre verdien av en e-postadresse eller e-postliste. Du kan også få innsikt i e-postplanen din ved å spore verdien generert av hver e-post og analysere frekvensen.

Visste du at 63 % av brukerne stoler på AI-verktøy for e-postgenerering, men dobbeltsjekker resultatet, mens 25 % fullt ut stoler på AI-genererte e-posterSelzy

 

Hva er fordelene og ulempene med AI i digital markedsføring?


Som med enhver teknologi i utvikling, finnes det både fordeler og ulemper ved å bruke kunstig intelligens. Det er også etiske aspekter å ta hensyn til når det gjelder personvern, skjevheter og diskriminering.

"AI er ikke lenger et nisjetema for noen få spesielt interesserte. Det er et område som alle markedsførere må få kunnskap om, raskt." - Jim Leckinski, førsteamanuensis ved Kellogg School of Marketing, Northwestern University.

 

Fordeler med AI i digital markedsføring

  • Øker produktiviteten – Automatiserer en rekke oppgaver slik at tiden og innsatsen din kan brukes på mer komplekse og strategiske oppgaver.
  • Fremmer effektivitet – Håndterer kjedelige og repeterende oppgaver som dataregistrering, sortering av leads i markedsføringskampanjer og besvarelse av kundehenvendelser.
  • Avdekker innsikt – Fjerner gjetning og gir datadrevne muligheter til å utvikle en mer effektiv markedsføringsstrategi og skape nye markedsføringsmuligheter.
  • Øker avkastningen (ROI) – Forutsier kjøpsadferd og valg ved å analysere data, forbedre brukeropplevelsen (UX) og gi kundene innholdet de trenger for å fullføre kjøpsreisen.
  • Skap og optimaliser innhold – Automatiser innholdsproduksjon for å produsere kvalitetsinnhold i stor skala for alle nettkanaler.
  • Personalisering i stor skala – Analyserer kundedata og genererer personlige anbefalinger eller innhold for å forbedre kundeopplevelsen.
  • Prediktiv analyse – Forutsier forbrukeratferd eller markedstrender basert på historiske data, noe som bidrar til mer nøyaktig og effektiv planlegging.
  • Automatiserer oppgaver – Håndterer rutineoppgaver som dataanalyse, kundesegmentering, e-postsortering, dataregistrering eller enkel rapportering.

 

Ulemper med AI i digital markedsføring

  • Skjevhet – AI kan bare være så effektiv som dataen den bruker, så den er ikke iboende nøytral. Dette betyr at man må være oppmerksom på potensielle skjevheter knyttet til rase, kjønn, kultur eller sosioøkonomisk status i AI-drevne strategier.
  • Unøyaktighet – Feil eller unøyaktigheter i data kan føre til feilaktige analyser og potensielt kostbare forretningsbeslutninger.
  • Etikk – Etiske bekymringer inkluderer manipulering av brukerdata og adferd, samtykke og "ubehagsfaktoren" i hypermålrettede annonser.
  • Datasensitivitet og sikkerhet – AI-systemer krever ofte tilgang til omfattende datasett, som kan inneholde sensitiv informasjon som må håndteres sikkert.
  • Transparens – Etter hvert som AI-generert innhold blir mer vanlig, blir spørsmål om transparens, plagiat, forfatterskap og eierskap av immaterielle rettigheter relevante.

 

Hvilke ferdigheter er mest vanlige i AI-drevet digital markedsføring?

Nøkkelen til å bruke AI-teknologi effektivt er å integrere den i din rolle. Det er ikke nok å vite hvordan du bruker kunstig intelligens; du må også forstå hvorfor du bruker den. Passer den med dine forretnings- og karrieremål? Vil den hjelpe deg med å oppnå organisatoriske mål mer effektivt?

Du må forstå det grunnleggende, men også gå i dybden med AI for å bruke den til å nå dine mål, enten det er å generere leads eller forbedre kundeservice.

Her er noen av de viktigste tekniske ferdighetene du bør forbedre for å øke din generelle kompetanse med AI-teknologi:

  • Datastyring
  • Dataanalyse
  • Testing
  • Innholdspersonalisering
  • Markedsføringsautomatisering
  • Prosessanalyse og forbedring

Å utvikle disse ferdighetene ved hjelp av AI kan redusere noe av frykten du måtte ha for å jobbe med teknologien. Jo bedre du blir kjent med modellene og teknologien, desto mindre skremmende blir det.

Men det handler ikke bare om harde ferdigheter som koding eller innholdsmarkedsføring. Bedrifter ser også etter markedsførere som tenker utenfor boksen og har ferdigheter som gjør dem løsningsorienterte.

"Jeg snakker med mange folk i reklamebyråer og lærings- og utviklingsavdelinger i store selskaper, og de snakker ofte om harde ferdigheter. Jeg vil se folk lære å kode. Jeg vil se dem anvende dette og få avkastning," sier Clark Boyd på DMI-podcasten.

Fire områder som er viktige å fokusere på for bredere eller myke ferdigheter i sammenheng med AI, er:

  • Strategisk tenkning
  • Innovasjon
  • Kreativitet
  • Smidig tenkning

Disse kritiske profesjonelle ferdighetene vil perfekt utfylle dine digitale og tekniske ferdigheter når du forbereder deg på en AI-drevet fremtid innen markedsføring.

Topp tips: Du kan til og med bruke AI i jobbsøket ditt for å hjelpe deg med å finne de rette rollene og tilpasse CV-en og søknadsbrevet til enhver stillingsbeskrivelse.

 

Konklusjon: AI i digital markedsføring


Vi vet at kunstig intelligens kan virke skremmende, og det kan være vanskelig å se hvor og hvordan den passer inn i din rolle, men den bør ikke sees på som en trussel. AI kan bli en uvurderlig alliert når du ønsker å nå målene dine på en effektiv måte.

Til syvende og sist er AI-verktøy utmerkede til å håndtere kjedelige, forutsigbare og arbeidskrevende oppgaver. Dette gir deg tid og rom til å fokusere på de mer kreative og strategiske aspektene av jobben din.

Å forstå og mestre AI vil også gi deg en personlig fordel. Du vil tilegne deg nye ferdigheter og praktisk erfaring med en generativ teknologi som vil bli mer utbredt, og et område som bedrifter vil se etter når de rekrutterer eller vurderer forfremmelser.

"Bevissthet er det første steget mot endring. Spørsmålet er, vil du sitte på sidelinjen og la dette utvikle seg, eller vil du hoppe i det med begge føtter, prøve å forstå det, lære det, teste det og anvende det?" avslutter Lecinski på DMI-podcasten om hvordan man kommer i gang med AI.

 

Les også artikkelen på Digital Marketing Institute sine sider.