Praksiser

PRINCE2 beskriver 7 praksiser, som er aspekter ved et prosjekt, altså noe vi må ta stilling til i prosjektet. Disse tar vi hensyn til i starten, underveis og mot slutten av prosjektet.

Det er ingen rekkefølge på dem, og de henger mere eller mindre sammen med de 7 prinsippene og de 7 prosessene – og magien bak PRINCE2 er samspillet mellom alle tre.

Ikke tenk på dette som ekstraarbeid, for dette er noe vi uansett er nødt til å ta stilling til i et prosjekt, og vi gjør ikke mere ut av temaene enn det som er nødvendig for oss.

1. Business Casen

  • Sørge for at prosjektet er ønskelig sett fra bedriften eller kunden sin side
  • Sørge for at vi med prosjektets produkter kan realisere ønskede gevinstene
  • Sørge for at prosjektet er i stand til å levere de ønskende produktene
  • Lønnsomheten i prosjektet er beskrevet i vår business case

2. Organsiering

  • Definere de individuelle rollene og ansvarene til hele prosjektgruppen

3. Planer:

  • Vi har flere nivåer på planer, og de planene vi må ha er:
    • Prosjektplan – en oversikt over hele prosjektet, men ikke detaljert
    • Faseplan – en detaljert oversikt hva som skal gjøres i denne fasen

4. Kvalitet:

  • Hva kvalitetskravene er og hvordan måler man at prosjektet vil levere dem

5. Usikkerhet:

  • Identifiser effektivt risiko og muligheter som kan påvirke prosjektet

6. Saker:

  • Hvordan vi vurderer og reagerer på saker som potensielt kan ha konsekvens på ethvert aspekt ved prosjektet.

7. Fremdrift:

  • Vi har laget planer, og da er det viktig å måle fremdriften opp mot disse
  • Dersom det dukker opp avvik så må vi vurdere lønnsomheten i prosjektet
  • PRINCE2 bygger på å delegere ansvar og gi toleranser til noen, og så forventes det at den som oppdager avvik på toleransene melder fra om dette så snart som mulig