Certified Scrum Product Owner (CSPO)
Dette Certified Scrum Product Owner kurset gir deg kunnskap om Scrum med fokus på forretnings- og kundesiden med utdypet gjennomgang av praktiske teknikker for utarbeidelse og prioritering av Product Backlog. Tar du dette kurset vil du lære alt som er å vite om hvordan Product Owner rollen er definert og hvordan en kan implementere denne i egen organisasjon. Kurset gjennomføres svært interaktivt med øvelser, forelesninger, gruppeoppgaver, historier og anekdoter fra norsk IT-bransje samt konkrete diskusjoner med klassen. Kursholder har lang erfaring med innføring av Scrum og andre smidige rammeverk og teorien vil understrekes med praktiske eksempler.
Om gjennomføring av kurset:
- Kurset er godkjent av Scrum Alliance og gir sertifiseringen Certified Scrum Product Owner
- Norsk instruktører
- Til forskjell fra andre tilsvarende kurs har vi valgt å sette et tak på 25 deltagere på kurset. Dette er for å gi maksimal verdi til deltagerne gjennom dialog og konkrete spørsmål.
Omfang:
- 2 timer forberedende e-læringskurs.
- 2 hele dager med undervisning, begge med varighet 9-16.30.
Ved virtuelle (C2C) kurs:
Glasspaper tilbyr også virtuelle gjennomføringer av dette kurset. Virtuelle kursdatoer er merket som "Virtual" i stedenfor "by" i bestillingsskjemaet. Begge kursdagene blir gjennomført ved bruk av verktøyet Zoom samt Google docs.
Målgruppe
Produkteiere, ledere og ellers alle som er ansvarlig for å skape verdier for kundene og egen organisasjon.
Forkunnskaper:
Kurset krever i utgangspunktet ingen forkunnskaper. Du vil derimot ha stor fordel av å gå igjennom en av følgende:
Innhold:
1. Forståelse av hvordan Scrum er definert og hvilke prinsipper og verdier som ligger i bunnen.
- Inspirasjonen fra “The New New Product Development Game”, "The Toyota Way" og Lean: Just-in-time prinsippet, Pull prinsippet, Eliminate Waste og Deliver Fast.
- Lag en lærende organisasjon
- Scrum sin posisjon i organisasjonen
- Kvalitet og Teknisk gjeld
2. Å forstå empirisk prosessledelse. Scrum hviler på prinsippene om
- gjennomsiktighet (hvordan sørge for at hindringer blir synlige)
- inspeksjon (hvordan skal vi forstå de hindringene vi observerer)
- adapsjon (hvordan agerer vi for å fjerne hindringer og sørge for forbedringer)
3. Forståelse av alle rollene, med spesiell fokus på Product Owner sine ansvarsområder:
- Etablere klare Produktmål for satsingen slik at alle forstår hvilken effekt vi vi ha ut av produktet. Hvem skal tilfredsstilles og hvilke behov har disse.
- Sørge for at Produktmålet er godt forankret i organisasjonen
- Ha en løpende kommunikasjon med interessentene slik at endringer i behov og prioriteringer fanges opp
- Utarbeidelse av en Product Backlog som er estimert og ordnet
- Gjennomføre Sprint Planleggingsmøte som første del av hver iterasjon
- Kommunisere godt med Utviklerne
- Sørge for at vi får god feedback fra de rette interessentene på slutten av hver iterasjon. (Sprint Review)
- Kontinuerlige kost / nytte vurderinger slik at Teamet til enhver tid jobber med det som skaper størst verdi
- Release planlegging og akseptansetest
4. Å legge strategi og endringsdyktige planer
- Benytte Product Backlog Refinement for å grovestimere elementene i produktkøen
- Legge kost/nytte vurderinger til grunn for prioriteringer
- Bruke relativ estimering og Planning Poker
- å respektere utviklernes estimater uten å tilføre ytre press
- Lage releaseplan og gjerne en grov Product Roadmap
- Sette gode Sprintmål som representerer skritt i retning av Produktmålet
- Utvikle Product Backlog i samarbeide mellom interessenter og Scrum Team
5. Å maksimalisere produktets verdi i markedet
- Styrken ved løpende prioritering
- Åpen, synlig prioritering - styrker og utfordringer
- bruk av tankemodeller som Kano-modellen, MoSoW osv.
- Identifisere minimale "bolker" av funksjonalitet (“Minimal Marketable Features”, “Minimal Viable Product”)
- Benytte konsepter som “Job-to-be-done”, “Value Proposition Canvas” og “Lean Canvas”.
- Teknikken “User Story Mapping”
- Å veie kortsiktige mot langsiktige behov.
6. Å forstå release management
- verdien av hyppige releaser og "ekte" feedback fra markedet
- verdien av å forplikte seg i siste ansvarlige øyeblikk
- verdien av en klar og riktig definisjon av ordet Ferdig (Definition of Done - DoD)
- å forstå konseptet teknisk gjeld
- lære å utnytte historikk på teamets fart (velocity)
- lage langtidsplaner basert på velocity med et realistisk forhold til usikkerhet
7. Å forstå styrken til iterasjonene (Sprints)
- verdien i at utviklerne committer seg - og får jobbe uforstyrret mot Sprint målet
- verdien av rytme og å holde Sprint lengden konstant over tid
- gjennomføring av gode Sprint Planning møter
- gjennomføring av gode Sprint Review møter
- gjennomføring av gode Sprint Retrospective møter
Sertifisering
Dette er et sertifiseringskurs - etter gjennomført og godkjent kurs vil du få tittelen Certified Scrum Product Owner.
Geir Amsjø, Certified Scrum Trainer
Norges første Certified Scrum Trainer: Agile Coach. Geir har mer enn 20 års erfaring fra IT-bransjen i mange ulike roller: Utvikling, prosjektledelse, test, kvalitetssikring og linjeledelse for å nevne noen. Metodikk og prosessforbedring har alltid vært hovedinteressen, og siden 2003 har fokus utelukkende vært på smidig systemutvikling og Lean. Geir er en svært erfaren kursholder og har veiledet/coachet en rekke norske selskaper innen smidig.
Benjamin Sommer, Certified Scrum Trainer og Certified Enterprise Coach:
Benjamin er en agile coach, instruktør og innovasjons-mentor. Benjamin har de to høyeste sertifiseringene innen agile: CST (Certified Scrum Trainer) og CEC (Certified Enterprise Coach) og er anerkjent over hele verden som ekspert i Agile og Scrum. Hans fokus er å hjelpe organisasjoner med business agility, gjøre produktgrupper raskere og levere mer verdi. Benjamin har mer enn 20 års erfaring som forretningsutvikler, ledelseskonsulent, entreprenør og investor.