Problemløsning basert på Kepner Tregoe
Dette to-dagers Kepner-Tregoe kurset gir en introduksjon til en systematisk prosess for problemløsning, slik at du blir i stand til å levere et høyt kvalitetsnivå og konsistens i kundestøtten. Kurset gir kunnskap om terminologien, strukturen og de grunnleggende begrepene i Kepner-Tregoes teknikker for problem ledelse og Incident Management, slik som Situation Apraisal, Problemanalyse, beslutningsanalyse og analyse av potensielle problemer
Målgruppe:
Kepner-Tregoe kurset vil være av interesse for personer som:
- Gir førstelinje-support, service-desk staff, analytikere, Problem Managers, Incident Managers, revisorer, kvalitetsledere, operatører, teknikere og ingeniører
Forkunnskaper:
Det kreves ingen forkunnskaper for å delta på dette kurset.
Om Kepner-Tregoe:
Kepner-Tregoe ble grunnlagt i 1958 og er ledende internasjonalt i utviklingen av menneskers evne til kritisk tenkning. Kepner-Tregoe er også en global leder i å forbedre virksomheters drift gjennom organisasjonsendring og feilsøkingsmetoder. Kepner Tregoes velprøvde metodikk har blitt brukt for å maksimere ytelsen hos store internasjonale selskaper som NASA, IBM, Sun Microsystems, RIM og Siemens.
Introduksjon til Kepner-Tregoes rasjonell prosess:
Situation Apraisal, Problemanalyse, beslutningsanalyse og analyse av potensielle problemer
Situation Appraisal - Definisjon av hendelse og bekymring.
Hvordan man:
- Lister trusler og muligheter
- Adskiller og avklarer
- Setter prioriteringer
- Planlegger nester trinn
- Utfører avhørsrollen i Situation Appraisal
Problem Analysis - Kepner-Tregoes definisjon av et problem.
Hvordan man:
- Beskriver problemet
- Identifiserer og vurderer mulige årsaker
- Bekrefter den egentlige årsaken
- Forklarer avhørsrollen problemanalyse.
Beslutningsanalyse: Definisjonen av en avgjørelse.
Hvordan man:
- Avklarer formålet
- Identifiser og vurderer alternativer
- Foretar beslutninger
- Avhørsrollen i beslutningsanalyse. Hvordan man effektivt "avgir innstilling" og "vurderer anbefalinger"
Analyse av potensielle problemer: Definisjonen av en handling og en plan.
Hvordan man:
- Identifiserer potensielle problemer
- Identifiserer sannsynlige årsaker
- Gjør forebyggende tiltak
- Planlegger betinget handling og bestemmer hva som skal utløse handling
- Avhørsrollen i potensiell problemanalyse