Oktober er nasjonal sikkerhetsmåned og de siste ukene har vi vært vitne til to store sikkerhetsglipp. Facebook var først ut, hvor hele 50 millioner brukere kan ha blitt rammet av sikkerhetsbrist som følge av et dataangrep. E24 skriver at feilen skal ha ligget i en kode som ble utviklet i forbindelse med en oppdatering av opplastingsverktøyet for videoer. Utfallet av dette kan ha ført til at de 50 millioner brukerne har personlig informasjon på avveie.
I forrige uke ble det kjent at opptil 1,4 milliarder passord er på avveie og denne sikkerhetsglippen rammet det norske folk sterkt. Det er snakk om lekkasje av e-postadresser og passord tilknyttet store samfunnstopper, som Erna Solberg og Rune Bjerke. Dette er riktignok gammel informasjon, men det er allikevel uheldig at slik privat informasjon er på avveie. Selv om passordet det er snakk om kan være opptil 10-15 år gamle, omtaler fagdirektør for sikkerhetskultur i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM), Roar Thon til VG at dette allikevel kan ha stor sikkerhetsfare.
I samarbeid med Norsis og XtraMile ønsker Glasspaper å bidra til å øke kunnskapen om IT-sikkerhet og skape en tryggere digital hverdag hos virksomheter over hele landet. I år er tema «Skadelig e-post og svindel på nett» og det skal sikre at bedriftene blir bedre rustet i kampen mot disse utfordringene.
I dagens digitale hverdag står virksomheter overfor en rekke nettrusler. Det kan dreie seg om alt fra organisert hacking til interne svikter. De to siste sikkerhetsglippene synligjør denne marginen som kan utgjøre en stor trussel.
IT-sikkerhet har med andre ord aldri vært mer aktuelt, noe Nasjonal Sikkerhetsmåned ønsker å legge spesielt vekt på i år. Årets opplæringstiltak tar blant annet for seg hvordan man kan gjenkjenne skadelig e-post, redusere tabuet for dem som opplever å bli lurt, og opplyse om andre tiltak som reduserer konsekvensene av skadelig e-post.
I år tilbyr Glasspaper flere ulike opplæringspakker som kan sikre at nettopp dine ansatte kan hindre at virusangrep rammer virksomheten, at sensitiv informasjon kommer på avveie eller at forretningshemmeligheter havner på sosiale medier.