Terje Hult fra Glasspaper har lang fartstid i IT bransjen, og har vært ITIL instruktør siden 2006. Men hva er det som gjør ITIL fortsatt like aktuelt og spennende? ITIL har gjennomgått kontinuerlige forbedringer, og de nye ITIL Practitioner-kursene har blitt spesielt etterspurt blant kursdeltakere.
I denne artikkelen ser vi nærmere på innholdet i disse kursene, samspillet mellom dem, hvordan eksamenene fungerer, og den nye tittelen ITIL Practice Manager. Da vi spurte Terje om hva som gjør de nye ITIL Practitioner-kursene så gode, var han klar i sin tale: «Det er fantastisk å endelig kunne vise dybden i hver praksis. Dette er noe jeg gjerne skulle hatt med allerede på Foundation-nivå.» Han påpeker at det ville vært ideelt å introdusere denne dybden tidligere, men det ville gjort Foundation-kurset unødvendig langt.
Hvert ITIL Practitioner-kurs tar for seg en spesifikk praksis, som med sine prosesser spiller en viktig rolle i bedriftens samlede "value stream". Hvert kurs varer én dag, og du velger selv hvilke praksiser som er mest relevante for din organisasjon. For å oppnå tittelen ITIL Practice Manager kreves det at du fullfører fem individuelle én-dags kurs eller et samlekurs over tre dager. I tillegg må du ha gjennomført ITIL 4 Create, Deliver and Support, som også inngår i ITIL Managing Professional (MP)-sporet.
Du kan også bruke hvert av kursene til å fornye dine ITIL-sertifiseringer, som utløper tre år etter bestått eksamen. Dette er spesielt relevant i konsulentbransjen, hvor gyldig sertifisering ofte kreves av kundene. Å ta et Practitioner-kurs er derfor en effektiv måte å opprettholde sertifiseringen på.
Terje deler noen gode råd til dem som skal ta eksamen etter kurset:
Uansett hvilken ITIL-sertifisering som er relevant for deg eller din organisasjon, kan du fritt velge hvilket Practitioner-kurs du vil starte med, og om du vil ta dem individuelt eller som en tre-dagers bundle.